söndag 20 juni 2010

dag 2 Rumänien

Tänk dig att du sitter på ett torg. Framför dig finns en stor fontän och bakom dig ligger en mäktig kyrka.
Du hör ljudet av klassisk musik och pratande människor. Du ser barn i trasiga kläder som säljer blommor för att förhoppningsvis kunna somna med mätt mage. Du ser tanter i stora kjolar som sitter och småpratar på en parkbank.
Mina Damer och Herrar, vi har kommit till Rumänien!

Bortsett från fattigdomen måste jag medge att Rumänien är ett otroligt vackert land.

Redan på resan hit fick vi chansen att se många sidor av landet, det jag blev mest imponerad av var deras otroliga elstolpar. Med sanningens ord, jag kunde knappt sluta titta pa dem. De består av en påle upp i luften med massa sladdar som hänger huller om buller, kors och tvärs. Hur coolt som helst.

Men nu ska jag sluta att skriva fakta om Rumäniens elstolpar, för det kanske inte är därför man vill läsa den här bloggen.

Igår var vi ute på rundtur i staden Cluj, där vi håller till. På torget (som beskrevs i inledningen) delades vi in i smågrupper för att be.
En av grupperna bad exakt samma bön som en kvinna som arbetar här på basen hade bett tidigare samma morgon. Hon blev starkt uppmuntrad och såg tydligt att Gud verkligen sänt oss hit. Vi fick chansen att prata med och be för 2 tanter på torget, och här brukar man vanligtvis inte kunna göra det.

Idag besökte vi en kyrka 15 minuter från basen. Vi tjejer fick gå i klänning till knäna och slöja på huvudet, helt utan smink och smycken. Mötet var bra, men inte jätte givande, med tanke på att det mesta sades på Rumänska. Mötet höll på i tre timmar och efteråt var vi alla helt slut. Men det var minsann en upplevelse.

Vi hörs! Kram Mathilda

1 kommentar:

  1. Jätte roligt att läsa! Jag blir också uppmuntrad över er frimodighet att be för människor! Bra jobbat!

    SvaraRadera